اهمیت بازاریابی در تجارت

اهمیت بازاریابی در تجارت

این مطلب را با دوستان خود اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

بازاریابی کلمه ای از 9 حرف که چرخ های تجارت و کسب وکار با آن می چرخد و بدون آن ماشینی بی استفاده است. اما اهمیت بازاریابی در تجارت در چیست؟

تولید انبوه

روزی که پیشگامان تولید انبوه توماس ادیسون(Thomas Edison) و هنری فورد(Henry Ford) در فکر اختراعات گوناگون و پایه گذاری ایده خط تولید بودند، تمام اندیشه و رویایشان این بود که بتوانند پاسخ نیازهای درحال رشد بازار را بدهند. این دوره ای از بازار را شکل می داد که فلسفه تولید تمام ذهن مالکان و مدیران صنایع و کسب وکارها را به خود مشغول کرده بود. نکرشی که درآن تنها چالش موجود تولید بیشتر بود تا بتوان صف خرید را پاسخ داد. این دوره بازاریابی انبوه بود.

این دوران اما دیری نگذشت تا اینکه نمایشگاهها،فروشگاهها، انبار کارخانه پرشدند از کالاهایی یک شکل و یکسان ، اگر خودرویی در بازار موجود بود بازهم همان خودرو سیاه قبلی فورد که خیابان ها از آن پر شده بود. درحالی که تنوع گرایی و نیازهای متفاوت خریداران در حال تغییر تقاضا بود. ضمن آنکه  جنبش مدیریت کیفیت هم به سرعت درحال شکل گیری بود. جنبشی که با فعالیت های پرفسور ادواردز دمینگ(Edwards Deming) شکل تازه ای به خود گرفت و مباحث مدیریت کیفیت اهمیت پیدا کرد.

اهمیت بازاریابی در تجارت امروز

گذشت تا این روزها که هر مشتری نیاز خاص خودش را دارد. و آپشن های متنوعی را می خواهد که مشتری دیگر تمایلی به آن ندارد. خودرو بنز 2020 با صدها کلید بر روی داشبورد، فرمان و اطراف و روی دنده را کدام مشتری بصورت کامل استفاده می کند. درحالی که هرگروه از مشتری ها مجموعه ای از این آپشن ها را می پسندند و بکار می گیرند. درواقع این شرکت ها محصولات را به گونه ای طراحی کرده اند که به تمام نیازهای خریداران پاسخ بدهند. و این آن چیزی است که با انقلاب صنعتی در سال 1760 میلادی شروع شد و تا عصر اطلاعات و دنیای دیجیتالی در حال تغییر و تحول است.

اما نکته ای که در تمام این تحولات صنعتی بدون تغییر مانده است، بازاریابی و پاسخ به نیاز بازار است. یکروز با تولید انبوه و امروز با سرویس های آنلاین و تکنولوژی دیجیتالی و همه اینها در هماهنگی کامل با بازاری است که اگر به آن توجه نکنیم و با تغییرات آن تجارت خود را تطبیق ندهیم، محکوم به شکست و حذف از بازار هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *