بازاریابی ویروسی چیست؟

این مطلب را با دوستان خود اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

بازاریابی ویروسی (Viral marketing) به روش تبلیغ یا بازاریابی گفته می‌شود که معمولاً به صورت مجازی از طریق شبکه های اجتماعی موجود یا از طریق ایمیل در اینترنت ارائه و به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود.

بازاریابی ویروسی را می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

یک تکنیک بازاریابی است که از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام ، فیسبوک  ، توییتر یا لینکدین و یا از طریق پیامرسان هایی مثل تلگرام و واتس آپ برای افزایش تصاعدی آگاهی از یک برند(Brand awareness) از طریق یک فرایند انتشار ویروس مانند مورد استفاده قرار می گیرد. این شیوه، از طریق بازاریابی دهان به دهان با استفاده از اینترنت به صورت آنلاین گسترش یافته و برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد بسیار مفید است.

از نظر بازاریابی، طبق این فرایند افراد تشویق می‌شوند اطلاعات بازاریابی مناسبی را که دریافت می‌کنند در محیط اجتماعی منتقل کنند؛ اطلاعاتی که به طور اتفاقی یا به طور برنامه‌ریزی شده، برای افراد مطلوب هستند.

مهمترین سوال هرفرد این است که بازاریابی ویروسی چیست؟ و از چه زمانی این مفهوم رایج شده است. لذا در اولین بخش از درس بازاریابی ویروسی به تعریف مفاهیم و تاریخچه آن می پردازیم

ایده اصلی بازاریابی ویروسی از مدل استفاده شده توسط Hotmail در سالا 1996 گرفته شده است. پایگاه Hotmail  یک نمونه بسیار عالی از این بازاریابی است و به طور شگفت انگیزی نسبت به هر شرکت دیگری در دنیا رشد کرد.

نام Viral Marketing اولین بار توسط روزنامه NETSCAPE در سال 1997 استفاده شد. در Hotmail آقای تیم دراکر(Tim Draper) شرکت را وادار کرد که هر پیغامی که از طریق پست الکترونیک تحت وب فرستاده می شود یک اتصال به آدرس پایگاه وب داشته باشد.

تعداد مشترکین Hotmail، در طی 18 ماه از صفر نفر به 12 میلیون نفر رسید و در زمان نگارش این مقاله با بیش از هفتاد و پنج میلیون کاربر فعال در بیش از 220 کشور یعنی بیش از یک چهارم کاربران وب رسیده است و بزرگترین سرویس دهنده پست الکترونیک در دنیا می باشد. البته Hotmail از روش های دیگر بازاریابی نیز استفاده کرده است برای مثال در سایت های پر ترافیک زیادی، لینک دارد ولی از آن طریق اعضای کمی را جذب کرده و اکثر مشترکی از طریق بازاریابی ویروسی جذب شده است.

امروزه اینترنت مکان بسیار مناسبی برای تجارت می باشد اما تجارت جز با بازاریابی امکان پذیر نیست و اینترنت هم روش های بازاریابی مختص خود را دارد.

مزایای بازاریابی در اینترنت شامل موارد زیر است:

  1. از بین بردن فاصله های مکانی و زمانی
  2. ارائه اطلاعات کامل به طور 24 ساعته و در تمامی روزهای هفته
  3. ارتباط مستقیم و دو طرفه با کاربر
  4. دریافت نظرات از مشتری و یا پاسخ فوری به او می باشد.

طبیعت بازاریابی ویروسی از نوع کارایی و ارتباطات در این بازار حالت یک به چند است درحالی که بازار سنتی به صورت یک به یک و چند به چند کار می کند. “نگرش زمانی” در این بازار نیز تمرکز بر بلند مدت بوده و از نظر اقتصادی تأکید بر جنبه های تقاضا دارد تا عرضه.

اینترنت فضای جدید و نوینی از بازاریابی را ایجاد کرده است که ارتباط مستقیم با تبادل بین افراد دارد. اگر تعداد تبادلات بین افراد زیاد باشد بازاریابی بارشد و به طبع اگر تعداد تبادلات کم شود بازاریابی با شکست روبرو خواهد شد.

یک ویروس برای بازاریابی چه کاری را باید انجام دهد؟ معمولاً وقتی که با کلمه ویروس مواجه می شویم نظر و دید مثبتی به آن نداریم ولی اصطلاح ویروسی بودن این نوع بازاریابی از آن جهت متداول شده است که پیام ها و آگهی های تبلیغی با این روش، خیلی سریع تر از آنچه می توانیم تصور کنیم، مثل ویروس و به صورت تصاعدی پخش می شوند.

به طور کلی بازاریابی ویروسی یک هدف نیست، بلکه بخشی از استراتژی جامع بازاریابی شرکت و همچنین یک استراتژی تبلیغاتی است که برای خود اصولی دارد.

بازاریابی ویروسی همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می کند، با این تفاوت که بازاریابی ویروسی با بکار گیری ابزارها و روش های نوین فناوری جدید به دنبال نوآوری است.

مهمترین عامل موفقیت در این بازاریابی شناسایی و برآورده ساختن خواست مشتری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *