بازاریابی چیست؟

این مطلب را با دوستان خود اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

بازاریابی چیست؟ برای افرادی که صاحب کسب وکار هستند معنی و مفهوم بسیار مهمی دارد و این واژه برای مدیران از اهمیت بالایی برخوردار هست. تمام فعالیت های کسب وکار که منجر به تولید محصول میشود، در انتها باید بدست مشتری و یا به عبارت بهتر در بازار نقد شده و سود آن به مالک کسب وکار برگردد.

پس هر مدیری لازم است تا با این مفهوم به صورت کامل آشنا باشد و بر مدیریت بازاریابی تسلط کامل پیدا کند. همچنین ضروری هست تا هر ابزار یا دانش جدیدی در زمینه بازاریابی عرضه میشود، به آن توجه و تأثیر آنرا بر کسب وکار خودتون بررسی کنید و اگر لازم هست بکار بگیرید.

در مورد بازاریابی تعاریف زیادی گفته شده که در اینجا به آنها می پردازیم:

فیلیپ کاتلر که از او به عنوان پدر بازاریابی نوین یاد میشه بازاریابی را علم و هنر جستجو، خلق و ارائه ارزش برای برطرف کردن نیازهای بازار همراه با سودآوری تعریف می کند.

بازاریابی همواره با واژه های مانند معامله ، مبادله ، عرضه و تقاضا همراه بوده است و بسیار به علم اقتصاد نزدیک است.اما آنچه دراین دوره که همراه با رقابت های شدید بین عرضه کنندگان کالاها و خدمات است، در تعریف های جدید بازاریابی اهمیت دارد مفاهیمی مثل ارزش، نیاز بازار و سودآوری از طریق ارضای نیازهای بازار بهتراز دیگران.

یکی از مهمترین تعریف های بازاریابی را هم انجمن بازاریابی آمریکا که از مهمترین نهادهای علمی دنیا در این زمینه هست ارائه کرده و هرچند سال یکبار آنرا بروز می کند. آخرین آپدیت آن مربوط به سال 2017 هست که بازاریابی را اینگونه تعریف کرده است:

برای یادگیری بازاریابی و بکارگیری آن در کسب وکار بگونه ای که بتواند موجب سودآوری بیشتر برای شما بشود، باید تمام جنبه های برنامه ریزی بازاریابی و فرایندهای اجرایی آنرا یاد بگیرید و با تمرین و تکرار فعالیت هایش، شیوه بازاریابی مخصوص خود و کسب وکارتان را پیدا کنید.

دراین مجموعه مقالات مربوط به بازاریابی به تمام این ججنبه ها می پردازیم و برای یادگیری بهتر مطالب، سعی کنید ترتیب مطالعه مباحث مربوطه را رعایت کنید تا در مسیر یادگیری اصولی قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *