بازاریابی چیست؟

بازاریابی چیست

این مطلب را با دوستان خود اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

بازاریابی برای افرادی که صاحب کسب وکار هستند معنی و مفهوم بسیار مهمی دارد و این واژه برای مدیران از اهمیت بالایی برخوردار هست. تمام فعالیت های کسب وکار که منجر به تولید محصول میشود، در انتها باید بدست مشتری و یا به عبارت بهتر در بازار نقد شده و سود آن به مالک کسب وکار برگردد.

پس هر مدیری لازم است تا با این مفهوم به صورت کامل آشنا باشد و بر مدیریت بازاریابی تسلط کامل پیدا کند. همچنین ضروری هست تا هر ابزار یا دانش جدیدی در زمینه بازاریابی عرضه میشود، به آن توجه و تأثیر آنرا بر کسب وکار خودتون بررسی کنید و اگر لازم هست بکار بگیرید.

تعریف بازاریابی

در مورد بازاریابی تعاریف زیادی گفته شده که در اینجا به آنها می پردازیم:

فیلیپ کاتلر که از او به عنوان پدر بازاریابی نوین یاد میشه بازاریابی را علم و هنر جستجو، خلق و ارائه ارزش برای برطرف کردن نیازهای بازار همراه با سودآوری تعریف می کند.

بازاریابی همواره با واژه های مانند معامله ، مبادله ، عرضه و تقاضا همراه بوده است و بسیار به علم اقتصاد نزدیک است.اما آنچه دراین دوره که همراه با رقابت های شدید بین عرضه کنندگان کالاها و خدمات است، در تعریف های جدید بازاریابی اهمیت دارد مفاهیمی مثل ارزش، نیاز بازار و سودآوری از طریق ارضای نیازهای بازار بهتراز دیگران.

شروع بازاریابی

موفقيت هاي چشمگير شركت 3M و مك دونالد در آغاز دهه 1980 كه از توجه دقيق آنها به نياز مشتريان، بازار و انگيزه كاركنان در راستاي افزودن بر كيفيت محصولات سرچشمه مي گرفت، سبب شد تا تدوين استراتژيی برای كارآيي بازاريابي در اولويت قرار گيرد.

اكنون كه بازاريابي مورد توجه روز افزون سازمان ها و نهادهاي خصوصي و دولتي و ملت ها قرار گرفته و از مرحله اوليه توزيع و فروش به فلسفه‌اي پيچيده براي ارتباط پوياي سازمان ها با بازارهاي شان تبديل شده است، اغلب شركت هاي كوچك و بزرگ، رفته رفته از تفاوت بين فروش و بازاريابي آگاه شده‌اند و در مرحله سازمان دهي بازاريابي خود هستند.

بازاریابی خدمات عمومی

براي سازمان هاي غير تجاري، مانند موزه‌ها، دانشگاه ها، مراكز ديني و نهادهاي دولتي، بازاريابي به منزله روش و وسيله‌اي براي ارتباط با مردم است.

كشورهاي در حال توسعه در مرحله آزمايش اصول بازاريابي براي بهبود سيستم توزيع داخلي و شناخت نقش احتمالي آن در بازارهاي جهاني‌ هستند. بعضي از كشورها نيز در مرحله مطالعه چگونگي استفاده از تحقيقات بازاريابي، تبليغات و قيمت گذاري براي بهبود برنامه ريزي‌هاي خود هستند.

اینها نشان دهنده اهمیت بازاریابی در خدمات عمومی است. برای دولتها به عنوان بزرگترین ارائه کننده خدمات در هرکشوری، استفاده از استراتژی های بازاریابی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شیوه اخذ پذیرش از دانشگاههای معتبر اروپایی و آمریکایی در فرایند مهاجرت تحصیلی ، اهمیت بسیار زیادی دارد.

با ما تماس بگیرید و یا برای استفاده از مشاوره رایگان فرم پیوست را تکمیل کنید.