با چرا شروع کن

این مطلب را با دوستان خود اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

سایمون سینک (Simon Sinek)کلمات و صدایی شگفت انگیز دارد که همه باید گوش دهیم. من این ماه یکی از کتابهای ابتدایی او را با عنوان “شروع با چرا” برای باشگاه کتاب ادبیات خود انتخاب کردم زیرا این کتاب از معدود کتابهای تجاری است که واقعاً از آن لذت بردم.

مفهوم مورد نظر سایمون از اینکه، شما “چه کاری انجام می دهید” مهم نیست، بلکه این مهم است که “چرا این کار را می کنید”، یک درس مهم در زندگی است. این به ما معنی وانگیزه بیشتری می دهد و به ما کمک می کند تا در مسیر درست قرار بگیریم. همچنین فکر می کنم برای مدیریت یک کسب وکار و رهبر خوب بودن بسیار مهم است.

همانطور که سایمون می نویسد: “مردم کاری را که شما انجام می دهید نمی خرند ، بلکه برای آنها اینکه “چرا این کار را می کنید” مهم است و آنرا می خرند.

اگر نمی دانید که چرا کاری را انجام می دهید و علاقه خاصی به آن ندارید ، ایجاد چیزی منحصر به فرد و چیزی که به زندگی مردم ارزش می بخشد دشوارتر است.

من همیشه می خواستم کسب وکارهایی ایجاد کنم که مسأله هایی را حل کند و زندگی مردم را بهبود بخشد. در ویرجین ، ما همیشه از خود می پرسیم:

چرا کاری را انجام می دهیم؟

چه انجام می دهیم؟

این روش به ما کمک کرده است تا به هدف اصلی خود یعنی تغییر محصول وفادار بمانیم. همچنین کمک می کند تا کار ما سرگرم کننده ، مهم و متفاوت باشد.

یکی از ایده های سایمون که بیشتر از همه تحسینش می کنم تئوری “دایره طلایی” او است. این مفهوم از شرکت ها می خواهد قبل از حرکت به “چگونه” و “چه” با “چرا” شروع کنند. با شروع از “چرا” و هدف خود ، در عین ایجاد اعتماد و تأثیرگذاری بر انتخاب افراد از طریق الهام بخشی، بنیادی محکم و معتبر برای نام تجاری خود ایجاد خواهید کرد.

همانطور که سایمون در کتاب تشریح می کند ، یک رهبر خوب و یک کسب وکار خوب فقط باید از طریق الهام بخشی، و نه اعمال نفوذ ، بر مردم تأثیر بگذارد.

الهام بخشیدن به افراد نباید از مشتریان شما شروع و به آنها محدود شود. یکی از مهمترین کارهایی که شما به عنوان رهبر باید انجام دهید ، ایجاد فرهنگی در محل کار است که در آن افراد بتوانند خودشان باشند و از همه ایده ها استقبال شود.

همانطور که سایمون می گوید:

“نقش یک رهبر این نیست که خودش به همه ایده های عالی برسد. نقش یک رهبر ایجاد محیطی است که در آن ایده های بزرگی بوجود آید.”

این نیز به “چرایی” شما برمی گردد.

اگر نمی دانید چرا این کار را انجام می دهید، الهام بخشیدن به افراد  به این منظورکه برای شما کار کنند دشوار است.

خواندن دوباره کتاب “شروع با چرا” به من یادآوری کرد که چرا حفظ ارزشهای خود در قلب همه کارهایی که در ویرجین انجام می دهیم و همه کارهایی که خارج از محیط کار انجام می دهیم،مهم است.

من مطالعه این کتاب را به رهبران تجاکسب وکار در سراسر جهان و هر کسی که به دنبال کمی جهت یا الهام در زندگی است، توصیه می کنم.

منبع:وبسایت ریچارد برانسون مدیرعامل ویرجین گروپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *