بهبود مهارتهای گوش دادن

این مطلب را با دوستان خود اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

بسیاری از مردم تصور میکنند هنگامی که صداها را می شنوند در حال گوش دادن هستند، این در حالی است که شنیدن و حرف زد ن فعالیت هایی زیستی هستند ،گوش دادن و ارتباط برقرار کردن همانند خواندن و نوشتن مهارتهایی اکتسابی می باشند.

گوش دادن مهارتی اساسی می­باشد که همیشه درحال استفاده ازآن هستید، موفقیت تحصیلی، شغلی و زندگی خانوادگی شما به مهارت خوب گوش دادن وابسته می باشد.

در واقع شنیدن(Hearing) که یک فرایند زیستی می باشد تنها بخشی از فرایند گوش دادن(Listenning)  شما است.

گوش دادن فرایندی است شامل دریافت پیام ، توجه به آن ، درک، معناگذاری و پاسخ گویی شنونده به گوینده پیام.

بهبود مهارتهای گوش دادن نیاز مند توجه و دقت شنونده می باشد . خوب گوش دادن مستلزم ترک عادتهای کهنه  وبکارگیری روشهای جدید تا زمانی که کارائی این فرایند افزایش پیدا کند ، می باشد.

در ادامه چند روش برای کمک به افزایش مهارت گوش دادن ارائه می شود :

1) بپذیرید که هم گوینده و هم شنونده هردو به یک اندازه سهم دارند. اگر جمله ای را بیان می کنید ،واژه هایی را که نامفهوم هستند تعریف کنید و برای پاسخگویی شنونده هم فرصت لازم را فراهم کنید. و زمانی که شنونده هستید ، اگر مقصود گوینده را درک نکرده اید، باید سئوالاتی را مطرح کنید تا این مسأله را به او اطلاع دهید.

2) سریع قضاوت نکنید .  یکی از بزرگترین موانعی که پیش روی ارتباطات انسانی قرار دارد، میل به قضاوت سریع و فوری است. به عنوان یک شنونده اجازه دهید تمام گفته های گوینده به اتمام برسد و با درک کامل آنها به پاسخگوئی بپردازید.خوب گوش دادن مستلزم کنار گذاشتن همه پیش داوری ها است.

3) صبور باشید . از قطع کردن کلام گوینده و بی توجهی به حرفای او (به خصوص در رابطه با فرزندان و همسر) خود داری کنید.

4)  از خود محوری بپرهیزید . خود محوری یعنی تحمیل نظرات  خود به دیگران، از طریق صحبت کردن فقط در مواردی که مد نظر شماست و توجه نکردن به نظرات دیگران.اگر چه خود محوری یک وسوسه کاملا” طبیعی انسانی است، اما به آسانی می تواند مانع برقراری ارتباط به شکلی موثر شود.

5) احساسات و عواطف خود را کنترل کنید. گاهی با شنیدن کلمات و حرفهای تحریک کننده مثبت ومنفی (مانند پلید، خائن، و…)

    احساسات قوی درون ما شعله ور می شوند  و یا در رویا فرو می رویم. باید این نکته را بدانیم که ممکن است در این شرایط از موضوع اصلی منحرف شویم و تمرکز خود را از دست بدهیم بخصوص گاهی گوینده بطور عمد با بیان چنین واژه هایی قصد برهم زدن تمرکز مخاطب را دارد.

روش قطعی برای کنترل عکس العمل های منفعلانه و احساسی وجود ندارد، اما با کنترل بدن و حرکات آن می توانید از بروز حرکات غیر عادی جلوگیری کنید، احساسات خود را هنگام خشم نگهدارید یا خود را از فرو رفتن در رویا حفظ کنید.

6) طرز نشستن و ایستادن بر فرایند گوش دادن اثر میگذارد. وقتی که افراد یک سخنرانی مهیج را گوش می دهند، معمولا” کمی به جلو خم شده ، پاها را به کف اتاق فشار می دهند و مستقیم به سخنران خیره می شوند. اما افرادی که علاقه ای به شنیدن مطالب گوینده ندارند، معمولا” به اطراف نگاه می کنند، با وسایل خود بازی می کنند ودر مجموع بطور فعالانه درگیر فرایند ارتباطی نمی شوند.

به هر حال گوش دادن کار دشواریست و یک شنونده خوب گاهی آنقدر سخت ودقیق بر پیام های گوینده تمرکز می کند که حتی از نظر بدنی خسته می شود . باید یاد بگیریم که چه  موقع دقیقا” گوش بدهیم و جه موقع باید راحت باشیم.

7) عواملی را که حواس را پرت می کنند، کنترل کنید. انواع اختلال ، اطراف مارا فرا گرفته است .عواملی مانند صدای ماشین آلات، گفتگوی مردم، صدای تلویزیون می تواند در امر گوش دادن موثر اخلال ایجاد کند.

8) به نشانه های گوینده پیام کاملا” دقت کنید . یکی دیگر از تفاوت های شنیدن وگوش دادن در این نکته است که در فرایند گوش دادن شنونده هم با گوش های خود و هم با چشمهای خود ارتباط برقرار می کند . به این معنا که یک شنونده خوب باید نشانه های کلامی و هم غیر کلامی گوینده را مورد توجه قرار داده ودرک نماید. نشانه های کلامی شامل سه مورد می باشند. واژه های انتقال دهنده (مثل بنابراین، سرانجام و…) گزاره های پیش آهنگ (مثل سه نظر وجود دارد که…)،  ((نکته بعدی آن است که…)) و…) ، و تعبیرها ومثالها

همچنین سرعت بیان، حجم و طنین صدا و مکث های گوینده، نیز می تواند به درک نکات اصلی پیام کند.

نشانه هایی غیر کلامی همان  حرکات بدن می باشند که حاوی معانی خاصی هستند. به عنوان مثال ژست مقتدرانه گوینده، اشاره انگشت، تغییرات چهره وبدن می توانند در درک پیام به شنونده کمک کنند.

ما باید علاوه بر گوش های خود با چشمان خود نیز گوش دهیم.

9) تعبیر. درک پیام گوینده و تکرار آن به زبان خود یکی از موثر ترین راهها برای افزایش تمرکز است ، زیرا انجام چنین کاری مستلزم توجه دقیق و ذخیره پیام درحافظه موقت است. با تکرار نظرات گوینده در پاسخی که به او می دهید، وی را مطمئن می کنید که پیام او را گرفته اید .

10) تجسم .  در زمان برقراری ارتباط، یک روش مناسب به ویژه  برای گوش دادن به منظور یادگیری این است که بتوانید نکات اصلی مورد نظر گوینده را تجسم کنید یعنی در ذهن خود به تصویر درآورید. این کار روش مناسب برای تقویت حافظه کوتاه مدت و فرایند بازیافت اطلاعات در حافظه بلند مدت است.

در پایان یادآور می­شوم که گوش دادن، بخشی از فرایند ارتباطات است و با تقویت این مهارت می توان بسیاری از موانع برقراری ارتباط موثر با همسر، فرزندان، همکاران  و رؤسای  خود را برطرف نمود و محیط خانوادگی و شغلی  همراه با آرامش و صمیمیت بیشتری را فراهم نمود.

برگرفته از کتاب مدیریت ارتباطات

ترجمه: اعرابی و ایزدی

شیوه اخذ پذیرش از دانشگاههای معتبر اروپایی و آمریکایی در فرایند مهاجرت تحصیلی ، اهمیت بسیار زیادی دارد.

با ما تماس بگیرید و یا برای استفاده از مشاوره رایگان فرم پیوست را تکمیل کنید.