خرید اینترنتی

این مطلب را با دوستان خود اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

خرید اینترنتی یا Online Shopping به خریدهایی گفته می شود که از طریق فروشگاه‌های اینترنتی انجام می‌شود.

گسترش اینترنت و پس از آن گوشی های هوشمند که موجب دسترسی بالای مردم به ابزارهای الکترونیک و ارتباطات آنلاین شده است. فضای آنلاین این فرصت را برای کسب وکارها فراهم کرده تا عرضه کالاها و خدمات بصورت الکترونیک و از راه دور انجام شود.

مهمترین سایت های خرید اینترنتی

از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سایت‌های خرید اینترنتی در دنیا می‌توان به سایت‌های ebay و Amazon اشاره کرد. آمازون سایتی است که مالک آن جف بزوس توانست در سال 2019 در میزان ثروت از همه ثروتمندان جهان سبقت بگیرد.

خرید اینترنتی_Amazonدر آسیا  سایت علی بابا (Alibaba) که بنیانگذار آن جک ما می باشد، یکی از بزرگترین سایت های خرید اینترنتی و از مهمترین الگوهای کسب وکار آنلاین در دنیا است که فعالیت های خد را در سال 1999 شروع کرد.

خرید اینترنتی_علی بابادر ایران هم در زمینه خرید اینترنتی سایت دیجی کالا به عنوان پیشرو شناخته می شود. برادران محمدی در سال 1399 تولد چهارده سالگی فعالیت خود را جشن گرفتند.

خرید اینترنتی_دیجی کالارشد سریع این کسب وکار های آنلاین نشان میدهد که میزان خرید اینترنتی مردم دنیا در حال رشد فزاینده و ثروت صاحبان این برندها روز به روز در حال افزایش است.

تاریخچه خرید اینترنتی

تیم برنرز لی(Sir Timothy John Berners-Lee)  که یک دانشمند علوم رایانه در بریتانیا بود برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ تجارت الکترونیک را پایه‌گذاری کرد.

در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را انجام داد. در همان سال شرکت نت اسکیپ  ارتباط امن را از طریق ایجاد گواهی (SSL) را ابداع و خرید اینترنتی به وسیله این پروتوکل ایجاد شد.

همچنین در همان سال بود که کمپانی آلمانی اینترشاپ (Intershop) اولین سیستم فروش اینترنتی خودش را ایجاد کرد.

و آغاز کار غول های خرید اینترنتی یعنی شرکت آمازون در سال ۱۹۹۵ و شرکت ebay درسال ۱۹۹۶ نیز فعالیت‌های خود را شروع کردند.

روش خرید اینترنتی

در خرید اینترنتی که بعد از به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت، فروشنده مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار می‌دهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و دیدن تصاویر کالا و مطالعه ویژگی‌های آن، سفارش کالای مورد نیاز خود را ثبت می کند.

این سفارش‌ها پس از بررسی و تأیید نهایی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا ،حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست یا باربری به آدرس سفارش‌دهنده ارسال می‌شود.

وجه کالا نیز به روش‌های مختلفی مانند پرداخت آنلاین، پرداخت در محل، پرداخت از طریق بانک  قابل انجام می‌باشد.

تجارت الکترونیک در اکثر نقاط دنیا بسیار رواج پیدا کرده‌است.

اما با ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک و افزایش امنیت این شیوه تبادل مالی، پرداخت در این فروشگاه‌ها عموما اینترنتی به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک قابل انجام است.

کارت‌های پرداخت الکترونیک، چه به صورت مجازی که فقط قابل استفاده در اینترنت هستند و چه به صورت فیزیکی اغلب قابل استفاده در این شیوه خرید اینترنتی است. البته فروشگاه‌های اینترنتی محلی معمولاً قابلیت تحویل پول در هنگام دریافت کالا را نیز دارند، ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست.

ایجاد اعتماد رمز موفقیت فروشگاه های آنلاین است.

فروشگاه‌های موفق اینترنتی معمولاً ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب نمایند تا به موفقیت دست بایند.

نکته مهم برای خرید اینترنتی ، بهترین قیمت همراه با کیفیت مورد ادعای فروشنده است،که باید همان را تحویل دهد . زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی هر فروشگاهی را با دیگران مقایسه می‌کنند و تا به آن اطمینان نکنند دست به خرید نمی‌زنند.

چرا مردم خرید اینترنتی را دوست دارند؟

خرید اینترنتی در جهان روز به روز به صرفه تر و مناسبتر از گذشته شده و اجازه مقایسه قیمت/کیفیت و خدمات کالا را به مصرف‌کنندگان می‌دهد.

بدین ترتیب رضایت مشتریان بیش از پیش شده و اغلب ترجیح می‌دهند خرید خود را از اینترنت انجام دهند.

در خیلی از موارد حتی خریداران کالای خود را در فروشگاه‌ها انتخاب و سپس آن را از اینترنت خریداری می‌کنند چون به صرفه تر خواهد بود.

حتی در برخی از نقاط جهان مانند آمریکا  فروش اینترنتی از فروش حضوری پیشی گرفته‌است و این امر عرضه‌کنندگان را برآن داشته‌است که علاوه بر عرضه فیزیکی محصولات، به فروش اینترنتی به عنوان یک الزام نگاه کنند.

اگر بخواهیم مزایای خرید اینترنتی را بگوییم ، می شود به نکات زیر توجه کرد:

راحتی خرید اینترنتی

یکی از مزایای خرید اینترنتی ، راحتی خرید می باشد. با خرید آنلاین افراد می توانند در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری به راحتی خرید اینترنتی خود را انجام دهند. همچنین می توانند به همان آسانی که محصولات را از طریق اینترنت سفارش می دهند، درخواست خرید محصولات خود را لغو کنند. البته هر فروشگاه اینترنتی شرایط خاص خود را برای لغو سبد خرید محصولات دارد.

صرفه جویی در زمان و انرژی

از دیگر مزایای خرید آنلاین ، صرفه جویی در زمان است. در خرید اینترنتی دیگر نیازی نیست که مشتریان برای انجام خرید در صف منتظر بمانند تا هزینه محصولاتی را که خریده اند، بپردازند.

مشتریان می توانند در هر مکانی که قابل اتصال به اینترنت باشد، خرید اینترنتی خود را انجام دهند و دیگر نیازی به هدر دادن وقت برای رسیدن به مکان فیزیکی فروشگاه ها نیست.

همچنین در این روش خرید  وضعیت محصولات خریداری شده مثل وضعیت سفارش، تحویل و در حال ارسال را از طریق فروشگاه اینترنتی پیگیری کنند.

مقایسه کردن محصولات

فروشگاه های اینترنتی، گستره وسیعی از تنوع و قیمت گذاری ها را ارائه می دهند تا بتواند مشتریان با گستره سلیقه و نیازمندی های متفاوت و بیشتری را جذب کنند.

افراد می توانند قبل از خرید، گزینه هایی که مدنظرشان هست را بصورت اینترنتی با هم مقایسه کنند.

آگاهی از نظرات دیگر خریداران

افراد می توانند  به راحتی با خواندن نظارت کاربرانی که آن محصول را دریافت کرده اند می توانند از کیفیت محصول با خبر بشوند. برخی از فروشگاه های اینترنتی، قابلیت امکان مقایسه بین محصولات مختلف و مشاهده نظرات کاربران درباره محصولات خریداری شده را ارائه می دهند تا مشتریان برای انجام خرید خود، تصمیمات بهتری بتوانند بگیرند.

 تنوع در انتخاب

یکی از مزایای خرید آنلاین ، تنوع در انتخاب است.امروزه بی نهایت فروشگاه اینترنتی وجود دارد که افراد می توانند محصولات متنوعی را در آن ها بیابند که همین عامل این امکان را به آنها می دهد که از نوع محصولی که می خواهند می توانند بی نهایت طرح مختلف بیابند و هر کدام را که می پسندند خریداری کنند.

دسترسی همیشگی

از دیگر فواید و مزایای خرید آنلاین ، دسترسی همیشگی به این فروشگاه های اینترنتی می باشد. هر فروشگاه اینترنتی، در ۳۶۵ روز سال، ۷ روز هفته، ۲۴ ساعت شبانه روز باز است و آماده خدمت رسانی به مشتریان می باشد. بنابراین مشتریان می توانند هر زمانی که بخواهند، خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهند.

ضمانت بازگشت محصول

اغلب فروشگاه های اینترنتی ضمانت بازگشت چند روزه دارند که افراد به راحتی می توانند محصول را خریداری کنند و اگر از محصول ناراضی بودند ظرف همان مدت می توانند محصولخریداری شده  را برگشت دهند و مبلغ کامل پرداختی خود را دریافت کنند.

جستجوی آسان کالا

خرید آنلاین به کاربر این امکان را می دهد تا به راحتی، کالای مورد نظر با رنگ، سایز، مدل و سبک خاص خود را برای خرید بیابد. علاوه بر این می تواند به راحتی وجود و یا عدم وجود کالا ها را بررسی کند.

صرفه جویی در هزینه

مدیران کسب و کار برای جذب مشتریان بیشتر به فروشگاه اینترنتی خود، کمپین و جشنواره های مختلفی را برگزار می کنند و تخفیف های چشم گیری ارایه می دهند.

گاهی اوقات برخی از محصولات از نظر تعداد باقی مانده و هزینه نگهداری برای کسب و کار، دردسرساز می شوند. لذا مدیران کسب و کار برای خرید بیشتر محصولات دردسرساز تخفیف می دهند تا مشتریان برای خرید این نوع محصولات ترغیب شوند. یکی از امتیازات برتر فروشگاه های اینترنتی و خرید آنلاین، آسانی خرید می باشد.

مهم نبودن موقعیت مکانی

در خرید آنلاین موقعیت مکانی فروشنده و خریدار اهمیتی ندارد ، چون  که خریدار در هر جای کشور هم که باشد فروشنده می تواند محصول را برایش بفرستد. همچنین اگر خواست از خدمات بازگشت محصول و گارانتی آن استفاده کند به راحتی می تواند این کار را انجام دهد.

 

چرا هنوز بعضی از مردم خرید اینترنتی را دوست ندارند؟

بله با همه این پیشرفت های مربوط به تجارت الکترونیک، هنوز هم هستند بسیاری از مردم که علاقه چندانی به خرید اینترنتی ندارند. این افراد یا به دلیل عادت های خرید سنتی و یا احساس عدم امنیت خرید آنلاین دوست دارند همچنان به روش قدیمی خرید کنند.

البته برخی کالاها و خدمات هم هستن که شیوه و امکانات خرید اینترنتی پاسخگوی تمام مراحل خرید نیست.

مهمترین معایب خرید اینترنتی به شرح زیر هستند:

امکان تست کالا وجود ندارد

در خرید های سنتی و حضوری در فروشگاه ها ،به مشتریان امکان لمس و مشاهده محصولات را از نزدیک میدهند.

اما در خرید اینترنتی ، خریدار فقط عکس های محصول را می تواند ببیند نه خود محصول را و همین ممکن است منجر به خرید محصولی شود که او از آن رضایت کافی را نداشته باشد.

برای مثال فروشگاه پوشاک  به شما این امکان را می دهد که لباس را بپوشید و خود را در آینه ببینید.

اما تصاویر موجود در برخی از فروشگاه های اینترنتی گمراه کننده هستند. این موجب می شود مشتریان محصولاتی را خریداری کنند که مطابق با سلیقه آنها نیست. و یا حتی ممکن است رنگ و اندازه محصولات در واقعیت متفاوت با تصاویر فروشگاه های اینترنتی باشد.

همین امر موجب می شود که مشتریان  احساس خوبی درباره خرید اینترنتی نداشته باشند.

 

نبود امکان چانه زنی در خرید اینترنتی

فروشگاه های سنتی این امکان را به مشتریان می دهد که با فروشنده بر سر قیمت مذاکره کنند.

غیر از تخفیف هایی که کارفرمایان در دوره های خاص به مشتریان ارائه می کنند، تخفیف در زمان خرید محصول در فروشگاه اینترنتی و خریدهای آنلاین وجود ندارد.

برخی از افراد می توانند با خرید از فروشگاه های سنتی، در زمان خرید با چانه زنی تخفیف هم بگیرند، اما در فروشگاه اینترنتی این قابلیت وجود ندارد.

نبودن پاسخگویی سریع

اگر خریدار سئوالی در مورد محصول داشته باشد و در خرید عجله داشته باشد  ولی در مورد ویژگی های محصول بخواهد بیشتر بداند این امکان وجود ندارد که بلافاصله پاسخی از طرف فروشنده دریافت کند.

هزینه ارسال

یکی از مشکلات خرید آنلاین هزینه پستی آن است که ممکن است ارزش خرید آنلاین را از بالا ببرد. به همین جهت  بهتر است افراد سعی کنند از فروشگاه هایی خرید کنند که با خدمات پستی قرارداد ارسال دارند یا مبلغ هزینه ای که بابت ارسال کالا باید بپردازند قابل محاسبه دقیق باشد.

البته بعضی فروشگاه ها هزینه ارسال ندارند  و کالا رایگان ارسال می کنند. پس افراد بیشتر به دنبال چنین فروشگاه هایی می باشند.

امنیت کافی

مشتری  در خرید اینترنتی ممکن است، امنیت کافی برای خرید نداشته باشد. همیشه افرادی هستند که قصد سوء استفاده و کلاهبرداری را دارند به همین جهت باید تنها از فروشگاه هایی خرید کرد که گواهی های معتبری مانند نماد اعتماد الکترونیکی دارند.

 

نکاتی که در خرید اینترنتی باید رعایت کنیم.

همچنین از فروشگاه هایی خرید کنید که نماد الکترونیکی معتبر دارد. این نماد های الکترونیکی نشان می دهد که موسسه یا نهادی، فروشگاه یا سایت فروش آنلاین را تأیید کرده است.

از فروشگاهی خرید آنلاین کنید که  امکان بازگشت محصول را داشته باشد تا اگر به هردلیل از محصول رضایت نداشته باشید بتوانید آن را برگشت بدهید.

بهتر است از فروشگاهی خرید آنلاین کنید که آن فروشگاه در شهر شما باشد، چون در این صورت محصول سریع تر به شما خواهد رسید.

 در زمان پرداخت مبلغ خرید از اتصال امن درگاه پرداخت الکترونیکی اطمینان حاصل کنید. این کار با بررسی دامنه یا همان آدرس اینترنتی و  اطلاعاتی که در کنار صفحه پرداخت یا زیر آن هست و بررسی آنها امکان پذیر می باشد.

منابع این مطلب:

سایت تبیان،سایت آمازون،سایت علی بابا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *